Ordu-Giresun Havalimanı’nın temeli için kamu zararına ihale iddiası
Mayıs 2015’te seçimlerden önce açılışı yapılan Ordu-Giresun Havalimanı’nın temelinde bir çöküntü tespit edildi. Bilimsel makale ile belirlenen göçüğün tamiri için açılan ihale ise yeni bir usulsüzlük iddiasını gündeme getirdi. Cumhuriyet yazarı Murat Ağırel, proje onay tarihinden itibaren 15 yıl sonrasına kadar oluşacak aksaklıklardan firmalar sorumlu olmakla birlikte yeni bir ihalenin kamuya zarar vereceğini yazdı. Ağırel’in “Et ile havalimanının ilişkisi nedir demeyin” başlıklı yazısının ilgili bölümü şöyle:
“Türkiye’nin ve Avrupa’nın deniz üzerine inşa edilen tek havalimanı olma özelliğini taşıyan Ordu-Giresun Havalimanı’nın altyapı ihalesi 2011 yılında yapıldı. Cengiz + İçtaş ortak girişimi 144 milyon TL bedelle kazandı. havalimanının resmi açılışı Mayıs 2015’te yapıldı. Açılış tarihi başka bir zaman olsa da 2015 Haziran seçimlerine bir ay kala hızla geri çekildi.
Tanıdık geliyor, değil mi? Şu anda bunlardan biri yapılıyor.
Üç yıl sonra dolgularda oturma tespit edildi.
Dünyanın en önemli mühendislik yayınlarından biri olan Engineering Failure Analysis dergisinde 16 Şubat 2022 tarihli Sözcü gazetesinden Yusuf Demir’in haberinde yer alan yazı dikkat çekti.
Doç. Saygın Abdikan ve Bülent Ecevit Üniversitesi’nden Dr. Çağlar Bayık’ın hazırladığı yazıdaki tespitler dikkat çekici.
Yazı için havalimanının bulunduğu bölge 19 ay boyunca uydu ile izlendi. Bu amaçla Avrupa Uzay Ajansı’na ait Sentinel-1A/B uydu görüntüleri ve zaman serileri PSI tekniği ile analiz edilmiştir.
Yapılan incelemeler sonucunda havalimanının yılda 14 milimetre çöktüğü ve yılda 9 milimetre yükseldiği belirlendi.
prof. Dr. Osman Bektaş, o günlerde Sözcü’ye verdiği ifadede şunları söylüyordu:
Uluslararası hakemli bir dergide yayınlanan bu bilimsel çalışmanın verileri çok nettir. Akyazı nasıl çökerse Ordu ve Giresun Havalimanları da aynı şekilde çöker.
Her iki bölgenin kıyı jeolojisi aynıdır. Doldurma sistemi birebir olduğu için kavram yanılgıları tekrarlanmaktadır. Her iki setin kuzeyi yani deniz tarafı çökmekte, kara tarafı ise yükselmektedir. Hem Akyazı’da hem de Ordu-Giresun’da dolguyu yapar yapmaz üzerine üst yapıyı yaptık. Bu dolguların uydudan en az bir yıl nasıl oturduğu anlaşıldıktan sonra dolgunun stabilitesi belirlendikten sonra üst yapı üzerinde statik hesaplar yapılmalıdır.’
Bir başka deyişle ‘Ennn’ denilebilmesi için havalimanı aceleyle plan yapılmadan açıldı.
Peki sonra ne oldu?
Asıl mesele bu…
‘Ordu Giresun Hv Lim Pat Saha Onarım ve Apron Genişletme İhalesi’ Yapılıyor!
Dolayısıyla tespitler doğru değil.
Peki ihale neden yapılıyor? Bu kadar, İmalat İşleri Genel Şartnamesi’nin 25. maddesinin 4. fıkrasında belirtilen proje onay tarihinden itibaren 15 yıl sonrasına kadar oluşacak aksaklıklardan firmalar sorumlu tutulmaktadır.
Ne olduğunu düşünüyorsun?
Yeni bir ihale düzenlediler.
DHMİ Genel Müdürlüğü (2023/297470 ihale kayıt numarası ile) yaklaşık 239 milyon 790 bin TL bedelle ihaleye çıktı.
İhaleyi 227 milyon 270 bin TL’lik teklif veren EMT İnşaat isimli firma kazandı.
İkinci ihaleyi kazanan firma AKP döneminin ihale şampiyonlarından biridir. Şirketin web sitesini açın.
Gaziantep Havalimanı Terminal ve Apron imalatı, Kastamonu Havalimanı Apron Genişletmesi, Muğla Sıtkı Koçman Devlet Hastanesi inşaatı gibi bir çok projeyi gerçekleştirmiş deneyimli bir firmadır. Yönetim Kurulu Başkanı Burhan Doğan
Bu bir kamu israfı değil mi?
İhale kanununa göre hasarı tamir etmeyen ama yoksulun vergisi yeni ihaleyle neden başka firmalara veriliyor?” (HABER MERKEZİ)